JOM TOLAK AZEEZ RAHIM

JOM TOLAK AZEEZ RAHIM

Tuesday, August 20, 2013

Azeez Rahim Tak Layak Jadi Pengerusi Tabung Haji - Isu 'Komisen' DBKL - Bukit Kiara

Maklumat diperoleh dari blog Wee Choo Keong , artikel ditulis pada 7 December 2010 . Ya memang cerita lama, tetapi sejarah lama ni lah yang patut buatkan kita jadi lebih berhati-hati . Azeez Rahim memang seorang yang cukup pandai manipulasi , dia ada 'geng-geng' yang lain untuk manipulatif tender-tender atau projek-projek tertentu . Malang sekali, kalau terkantoi Azeez Rahim bijak lepaskan diri . 'Geng-geng' yang lain ni lah yang selalu terima penangan dari SPRM . Ok , jom kita baca artikel lama dari blog Wee Choo Keong ini . Aku cuma ambil bahagian yang melibatkan penglibatan Azeez Rahim , pautan blog asal klik sini


"60 Ekar tanah utama di Bukit Kiara yang dijual kepada Sime Darby

Sebelum ini, semasa saya jadi Ahli Parlimen Bukti Bintang pada tahun 1990 saya telah membangkitkan dalam Dewan Yang Mulia ini bahawa 60 ekar tanah prime land di beri kepada syarikat Lum Chang, Singapura, seperti satu cheap sale of the century dengan harga RM53,000 satu ekar.  Selepas itu kerajaan telah mengambil tindakan memotong leasehold tanah tersebut dari 99 tahun kepada 66 tahun dan kelulusan untuk membina 900 unit kondo dikurangkan kepada 450 unit sahaja.

Akhirnya Lum Chang tidak minat untuk meneruskan dengan projek ini dan saya amat bersetuju di mana Sime Darby mengambilalih daripada Lum Chang. Perkara ini tidak diselesaikan dimana Sime Darby tidak membuat bayaran untuk kontrak jual beli tanah ini.

Baru-baru ini DBKL telah selesaikan perkara ini di mana harga jualan untuk 60 ekar di Bukit Kiara telah ditetapkan dengan harga RM400 juta.  Harga RM400 juta adalah amat murah.  Di dalam Negara kita di mana kita boleh cari prime land dengan harga ini.  Saya rasa bahawa jika YB Menteri jadi tuan tanah YB tak akan jual tanah tersebut dengan harga ini! Janganlah memperbodohkan rakyat warga kota Kuala Lumpur.

Sime Darby membayar RM360 juta sahaja untuk tanah tersebut dan hutang RM40 juta Ringgit kepada DBKL. Tiba-tiba RM40 juta belum dibayar kepada DBKL dan DBKL pula bagi diskaun RM36 juta kepada Sime Darby!

Saya memang tahu bahawa dari segi undang-undang DBKL ada hak untuk memberi diskaun kepada Sime Darby. Saya membangkitkan isu ini dari segi moral kerana DBKL adalah sebagai trustee atau pemengang amanah kepada warga kota di Kuala Lumpur dan semua wang DBKL adalah wang warga kota.

Bila kita minta bantuan daripada DBKL untuk rakyat miskin, DBKL tiada wang kerana ekonomi tidak berapa baik. Tetapi DBKL boleh memberi diskaun RM36 juta dengan sewenang- wenangnya kepada Sime Darby.  Saya tahu negotiator ini adalah Dato Abdul Azeez bin Abdul Rahman, Ketua Bahagian Baling.  YB Kuala Kerai , YB Dr Hatta, memaklumkan bahawa namanya adalah ‘Abdul Rahim’. Saya tidak tahu bahawa  samada beliau negotiate dengan Timbalan Menteri atau Menteri.

Saya amat berharaplah, saya merayu dan memohon kepada Menteri supaya meminta balik RM36 juta ini kerana RM36 juta adalah wang rakyat. Janganlah kita mengambil tindakan terhadap orang yang berhutang sewa RM300 atau orang hutang saman RM500, RM200 kepada DBKL tetapi kita tutup mata dalam perkara ini.

Ini adalah skandal yang amat serius. Bagaimanakah satu Kementerian boleh memberi arah atau mempengaruhi supaya diskaun ini diberikan. Saya percaya bahawa Datuk Bandar atau pegawai di dalam DBKL berani memberi satu diskaun berjumlah RM36 juta . Saya berharap MACC menjalankan satu siasatan yang amat serius dan mendalam tentang perkara ini kerana ada unsur koruption dalam perkara ini.  Tiada owner of the land dengan izin, akan memberi diskaun sedangkan dalam surat perjanjian telah mencatakan harga RM400 juta. Saya percaya kalau tanah ini adalah milik YB Timbalan Menteri atau Menteri mereka tidak akan memberi diskaun RM36 juta.

Saya juga merayu kepada YB Menteri Kewangan II, YB Tambun, yang menjaga GLC untuk mengarahkan Sime Darby membayar balik RM36 juta kepada DBKL untuk warga kota Kuala Lumpur supaya orang miskin lebih selesa. Saya percaya dalam agama Islam pun sentiasa mengajarkan kita supaya jadi baik untuk rakyat, dan menghapuskan  kemiskinan. Tak kan YB Menteri sebagai seorang yang beragama Islam tidak faham untuk menjaga rakyat dan  menghapuskan kemiskinan.

Janganlah memberikan diskaun RM36 juta kepada satu GLC atau kepada Dato’ Azeez Abdul Rahim ini jadi satu komisen atau apa. Ambil balik diskaun ini dan memberikan satu tahun free atau secara percuma sewa PPR di Kuala Lumpur , saya rasa tidak sampai RM5 juta pun."

Jawapan atau alasan yang diberikan Raja Nong Cik yang ketika itu menjadi Menteri Wilayah ialah diskaun diberikan kerana Sime Darby bayar dengan lebih pantas iaitu dalam tempoh 6 bulan saja .

Wee Choo Keong pula membalas ;

"Ini saya rasa tidak timbul kerana ini bukan satu denda atau pun tax atau cukai tanah . Ini adalah satu perjanjian antara Solarvest Sdn Bhd DBKL termasuk waktu itu Eugene Campos dan Elyas Omar masaitu. Saya tahu sebab saya terlibat dan ada dokumen. Tanah itu dijual dengan RM53,000 satu ekar sahaja. Akan tetapi masalahnya bukan mereka bayar dengan cepat. Masalahnya, Kementerian atau DBKL  yang memberikan peluang mereka mahu lengah-lengahkan bayaran ini. Sama ada mereka bayar cepat atau tidak itu tidak timbul kerana ini ada dalam perjanjian. Saya tidak nampak pun dari seorang peguam selama-lama ini, tuan tanah tidak akan memberikan special diskaount sehingga RM36 juta atas cepat membayar kerana ini telah tertakluk dalam agreement. Saya rasa YB Menteri pun kalau jadi seorang tuan tanah dalam perkara ini, YB tidak akan memberikan RM36 juta diskaun.

Akan tetapi masalahnya di sini, memberi diskaun ini kepada siapa? Ia deberi kepada Datuk Abdul Azeez bin Abdul Rahim, Ketua Bahagian Baling atau memberi kepada Sime Darby. Samada Datuk Azeez ini adalah orang penting, negotiator dalam perkara ini. Saya percaya bahawa Datuk Azeez ini bukan negotiator, commission seeker dengan izin, dalam perkara ini. Saya tahu jelas dan saya rasa YAB Perdana Menteri pun tahu tentang perkara ini. Saya juga tahu bahawa MACC telah siasat dalam perkara ini. Saya harap YB Menteri tepuk hati sendiri meminta balik RM36 juta ini. Kita tidak seharus memberi apa-apa diskaun kepada Sime Darby. Ini kerana tnah yang dijual kepada mereka inin telah amat murah.

YB Menteri tidak memberi apa-apa penjelasan lagi tentang diskaun RM36.8 juta yang diberikan kepada Sime Darby."

No comments:

Post a Comment