JOM TOLAK AZEEZ RAHIM

JOM TOLAK AZEEZ RAHIM

Thursday, November 28, 2013

PERLANTIKAN YANG TAK BIJAK

                                       
Pelantikan Ahli Parlimen Baling, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim sebagai Pengerusi Lembaga Tabung Haji (TH) semalam mendapat tentangan daripada Ahli Parlimen dari PR kerana mendakwanya sebagai bersifat berat sebelah dan mempunyai kepentingan politik BN.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak supaya meneliti semula pelantikan itu supaya ia mengikut garis panduan tertentu berdasarkan keupayaan, kredibiliti dan tidak partisan yang menyebelahi Umno-BN.

"Janganlah dipolitikkan segala-galanya di negara ini dan saya nampak Perdana Menteri terpaksa menganugerahkan, membayar dan memberi politikus-politikus tertentu jawatan, saya masih merasakan ia melampaui batasan.

"Tabung Haji merupakan satu institusi yang harus kita pegang dan melantik sesiapa yang terbaik, mempunyai kepakaran untuk memastikan pegangan dan khazanah umat Islam tidak terjejas," katanya kepada Sinar Harian Online di lobi bangunan Parlimen, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas pelantikan Abdul Azeez sebagai pengerusi agensi kerajaan itu yang berkuatkuasa semalam.

Abdul Azeez yang juga anggota Lembaga Pengarah TH sejak 2011 dilantik menggantikan penyandangnya, Tan Sri Abi Musa Asa'ari Mohamed Nor yang berkhidmat dengan TH sejak Ogos 2007.
Umno memang cekap untuk membaham keuntungan dari Tabung Haji, seperti mana satu lagi tabungan iaitu KWSP, seperti mana setiap tahun, berapa persen keuntungan yang dibayar kepada penyimpan, berbanding dengan Bank Rakyat dan Koperasi Tentera...

Cukuplah, sebelum ini kita duk dengar bagaimana dan dimana Tabung Haji melabur dengan agensi-agensi yang diragui halal haram,,sedangkan kita semua tahu status Tabung Haji itu sendiri,

Sepatutnya semua Ahli Parlimen Islam PR malah kalau boleh Ahli Parlimen UMNO pun turut serta buat bantahan,,bukan Nurul Izzah sorang sahaja.., bukan Ketua Putera Umno yang menganjur konvoi Mat Rempit jantan betina satu ketika dahulu jadi pengerusinya,,,, 

Dan yang hairan sekali, aku ada terbaca,,, ada sekali tu Najib nak lantik Syed Hamid Albar jadi Pengerusi Tabung Haji,,, kalau Pak Syed ini,, aku rasa tak siapa pun nak bantah, sebab kredibilty Hamid Albar masih ada value, namun oleh kerana Rosmah tak restui, perlantikan itu dibatalkan..,, 
                                     
Kalau nak lantik sangat pemimpin Umno pun,, aku rasa 100 kali lebih baik lantik bekas menteri-menteri umno di JPM portfolio Agama sebagai Pengerusi, seperti Dr Yusuf Nor, Dr Abdullah Md Zin dan ramai lagi.

No comments:

Post a Comment